De Pietsjlamp – 28. Stoomtractor

In de rubriek ‘De Pietsjlamp’ zet De Beekdaeler bijzondere personen of gebeurtenissen in de schijnwerpers. We belichten ze met onze Pietsjlamp.
‘Op de stoomtractor door de Brandenburger Tor!’

Beekdaelen –Tatiana en Erik Volders zijn gek van treintjes en stoom. Het begon met electrolocs, maar nadat Erik de zelfgebouwde stoomloc van schoonvader Arno overnam begon het bij hem te kriebelen. ‘Ik bouw nu zelf een steamlorry, een oude Engelse vrachtwagen. Tekeningen? Die heb ik niet, ik maak ‘m vanaf een foto en met hulp van YouTube!’

Tekst en foto Katja Waltmans

De fascinatie voor modeltreinen en de stoomtechniek ligt voor het koppel in de familiare gezelligheid en de oude technieken. ‘Het is pure nostalgie. De techniek van het opstoken van water met kolen, je moet het constant in de gaten houden. Fantastisch. En dan die geur, die is uniek!’ Tatiana kreeg de liefde voor deze bijzondere hobby met de paplepel binnen via haar ouders Arno en Pia Rietrae. Arno richtte Foster Stoom op, een vriendengroep met liefde voor modeltreinen en stoomtechniek. ‘Pap wilde ooit een Sauerbier Modelbau stoomloc nabouwen. Het advies was echter: Begin er niet aan, want je vindt nergens een spoor waar je op kunt rijden. Hij was echter niet te stoppen: Dan maak ik toch een stoomtractor, daarmee kan ik overal rijden!’

Veertien jaar lang bouwde Rietrae aan zijn stoomloc, tussen de ‘sjiechten’ door sleutelde hij aan zijn trots. ‘In 2013 kon hij voor het eerst de weg op. Helaas moest pap door ziekte zijn machine verkopen,’ vertelt Tatiana. ‘Erik nam ‘m over, hij wilde dat de loc in de familie bleef.’ De vrachtwagenchauffeur raakt gefascineerd door de oude techniek van rijden op stoom. ‘Ik wilde een vrachtwagentje kopen, maar dat bleek bijna onmogelijk. Alleen in Engeland zijn de echte steamlorry’s verkrijgbaar. Toen zag ik een foto en dacht: Ik ga ‘m ook zelf bouwen, net als Arno!’ Het vergaren van elk onderdeel blijkt een avontuur op zich. ‘Voor een schroefje rij ik naar Emmen als het moet. Maken we er meteen een dagje uit van. Voor speciale bladveren kwam ik bij een smid terecht. Met hem kwam ik aan de praat, want ik was ook op zoek naar een stuurinrichting met draaischijven. Hij bleek een onderstel van oude SRV-wagen te hebben. Ideaal voor mijn toepassing.’ Het onderstel achterom krijgen was nog een hels karwei. ‘Het zware geval moest met een takel over het huis worden getild.’

Lassen, niet plakken!
Ook een ritje naar Engeland bleek onvermijdelijk. ‘Het vinden van de juiste cilinder was lastig. De berekening moet kloppen in verband met de juiste druk van de ketel. Uiteindelijk vond ik in Engeland eenzelfde cilinder als die van de tractor, maar de levertijd was twee maanden. Dus ben ik m gaan ophalen met mijn bus. Vijftien uur op de boot, maar dan heb je ook wat.’ Met alleen onderdelen verzamelen ben je er echter nog niet. Er moet veel gelast worden. Tatiana lacht: ‘Ik zei tegen Erik je moet wel lassen, niet plakken! Dus zocht hij filmpjes op YouTube om ook de kneepjes van dat vak te leren kennen.’ Gelukkig kan Erik terugvallen op de uitgebreide kennis van collega liefhebber en Foster Stoom medelid Jef Boosten. ‘Hij is een wandelende bibliotheek, hij weet echt àlle details.’

Het duurt nog wel even voordat de lorry klaar is. ‘In de tussentijd rijden we op de tractor. In normale tijden, zonder corona, nemen we zeker twee keer per maand deel aan een evenement. Dat kan zijn met onze electrolocs of met de stoomtractor. Zoals de landmarkt in Mesch, de Oude Ambachten in Einighausen of het Oldtimertreffen in Montfort. We komen echter ook veel in het buitenland, tot Oostenrijk aan toe. Onze wens was om in 2021 deel te nemen aan het stoomtreffen in Mildenberg bij Berlijn. Helaas gaat dit door de pandemie niet door. Maar ooit rijden we, op de stoomtractor, door de Brandenburger Tor. Let op mijn woorden: dat gáát gebeuren!’ besluit Erik enthousiast.